48- (Boşalmadan Önce, ilişkiyi Bıraktıktan Sonra) Önceleri
Gusletmemenin Ruhsat Olması ve Sonradan Bu Hükmün Kaldırılması
1. Sehl b. Sa'd (r.a.)
- - (-)
2229 (1)- On beş yaşında iken Allah Resulü (Sallallahu
aleyhi ve Sellem) zamanına yetişen Sehl el-Ensari: bildiriyor: Ubey b. Ka'b
bana dedi ki:
"Su (gusül) ancak sudan (meniden) dolayı vacip (farz)
olduğuna dair sahabilerin verdiği fetva, İslam'ın ilk günlerinde Resulullah'ın
(Sallallahu aleyhi ve Sellem) tanıdığı bir ruhsattı. Daha sonra Peygamberimiz
(meni gelmese bile temastan dolayı) yıkanmayı emretti."
[-Sahihtir-]
Diğer tahric: Bu hadisi Şafii (1/37), Darimı (759-60), Ebu
Davud (215), İbn Mace (609), İbn Huzeyme (225) ve İbn Hibban (1179) rivayet
ettiler.
2230 (2)- On beş yaşında iken Allah Resulü (Sallallahu
aleyhi ve Sellem) zamanına yetişen Sehl el-Ensari: bildiriyor: Ubey b. Ka'b
bana şöyle anlattı: "Su (yıkanma) ancak sudan (meniden) dolayı icab
eder" diye fetva verenlerin bu fetvası İslam'ın ilk günlerinde Resulullah
(Sallallahu aleyhi ve Sellem)'in tanıdığı bir ruhsattı. Daha sonra
Peygamberimiz (meni gelmese bile temastan dolayı) yıkanmamızı emretti."
[-Sahihtir-]
2231 (3)- Sehl, Ubey'den bir önceki hadisin aynısını
zikreder. İbnu'l-Mübarek der ki: "Ma'mer bana bu isnadla aynısını rivayet
etti."
[-Sahihtir-]
2232 (4)- Sehl b. Sa'd, Ubey b. Ka'b'dan aynısını zikreder.
[-Sahihtir-]
2233 (5)- Zühri bildiriyor: Allah Resulü (Sallallahu aleyhi
ve Sellem) zamanına yetişen ve O'nun (Sallallahu aleyhi ve Sellem) vefat ettiği
zaman on beş yaşında olan Sehl b. Sa'd el-Ensari der ki: Ubey b. Ka'b bana
şöyle anlattı: "(Su ancak sudan (meniden) dolayı icab eder diye) fetva
verenlerin bu fetvası İslam'ın ilk günlerinde Resulullah (Sallallahu aleyhi ve
Sellem)'in tanıdığı bir ruhsattı. Daha sonra Nebi (meni gelmese bile temastan
dolayı) yıkanmamızı emretti."
[-Sahihtir-]
2234 (6)- Sehl b. Sa'd, Ubey'den bildiriyor:
"Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem)'in bu duruma ruhsat vermesi,
mu'minlerin giysilerinin az olmasından dolayı idi. mu'minler: "Su
(yıkanma) ancak sudan (meniden) dolayı icab eder)" diye fetva vermeye
başlayınca, Allah Resulü (Sallallahu aleyhi ve Sellem) öylesi bir ruhsatı
kaldırdı."
[-Hasendir-]
2235 (7)- Akabe'de biat eden ve Bedir savaşında bulunan
Rifa'a b. Rafi' der ki: Hz. Ömer'in yanında idim. Kendisine: "Zeyd b.
Sabit mescitte, insanlara: "Hanımıyla ilişkide bulunan ve boşalmadan önce
kalkan kişi hakkında (gusül gerekmez diye) fetva veriyor" denildi.
Züheyr'in rivayetinde ise: "Kendi görüşüyle (fetva veriyor)"
şeklindedir. Bunun üzerine Ömer: "Onu hemen bana getirin!" dedi.
Yanına getirilince: "Ey kendi nefsine düşmanlık eden! Sen, Resulullah
(Sallallahu aleyhi ve Sellem)'in Mescid'inde kendi görüşünle fetva verecek
dereceye mi geldin?" dedi. Zeyd: "Ben böyle bir şey yapmadım (kendi
görüşümü söylemedim), ancak amcazadelerimin bana Resulullah (Sallallahu aleyhi
ve Sellem)'den rivayet ettiğini naklettim" karşılığmı verdi. Ömer:
"Hangi amcazadelerin?" diye sorunca, Zeyd: "Ubey b. Ka'b ve
Rifa'a b. Rafi'" dedi. -Züheyr'in rivayetinde ise Ebu Eyyub da vardır.-
Ben hemen bu gencin sözünü açıklamak için: "Biz Resulullah (Sallallahu
aleyhi ve Sellem) zamanında böyle yapardık" dedim. Zühri: "Genç"
ifadesi yerine: "Çocuk" ifadesini kullanmıştır. Ömer: "Bu konuyu
Resulullah (sallallahu aleyhi ve sellem)'e sordunuz mu?" diye sorunca:
"Biz Allah Resulü (sallallahu aleyhi ve sellem) zamanında böyle yapar ve
gusletmezdik" dedim.
Bunun üzerine Ömer insanları topladı ve iki kişi dışında
herkes:
"(Su ancak sudan (meniden) dolayı icab eder)" diye
ittifak etti. Ancak Ali b. Ebi Talib ve Muaz b. Cebel olmak üzere iki kişi:
"Eğer erkeğin sünnet uzvu kadının sünnet uzvuna girerse gusül
gerekir" dediler. Ayrıca Ali:
"Ey mu'minlerin emiri! Bu konuda en bilgili olan
kişiler Allah Resulü (sallallahu aleyhi ve sellem)'in eşleridir" deyince
Ömer, bu konuyu sormak üzere bir kişiyi Hafsa'ya gönderdi. Hafsa: "Bu
konuda bir bilgim yoktur" deyince, Aişe'ye gönderdi. Hz. Aişe: "Eğer
erkeğin sünnet uzvu kadının sünnet uzvuna girerse gusül gerekir" dedi.
Bunun üzerine Ömer hiddetlenerek: "Eğer birinin böyle
yapıp da gusletmediğini haber alırsam, mutlaka onu kötü bir şekilde
cezalandırırım" dedi.
[-Sahihtir-]
2236 (8)-Z Başka bir kanalla yukarıdaki hadisin aynısı
rivayet edilmiştir.
[-Sahihtir-]